
VRIJE MARKT BREEKT CHINESE PERS OPEN 

COMMERCIE DWINGT MEDIA TOT AANTREKKELIJKERE PRESENTATIE 

ZOP, 21 mei 1993 

Chinese kranten, traditioneel de spreekbuis van de Communistische Partij, moeten het meer 

en meer zelf doen. Subsidies worden geminderd, maar er is meer speelruimte om 

adverteerders te winnen en verhalen af te drukken die sexy'er zijn dat eindeloze verslagen 

van volkscongressen. Maar de metamorfose van de Chinese pers heeft haar grenzen. 

(Door Jan van der Made) 

BEIJING (ZOP) LUO! "NAAKT!" Het karakter, twintig bij twintig centimeter groot springt uit een jungle 

van kranten en tijdschriften in felle kleuren die lijkt te groeien uit een karretje pal onder het 

Jianguomenwai viaduct. Tientallen mensen drommen er omheen en veel kopen de weekendeditie van 

de Zhongguo wenhua bao (Krant voor Chinese Cultuur). Daarin staat een groot interview met actrice 

Liu Xiaoqing, op het moment China's rijkste vrouw die acteerprestaties combineert met speculaties in 

onroerend goed. 

Kernvraag van het interview: wil ze naakt op het witte doek? Het antwoord komt pas op pagina twee, 

die je alleen mag lezen als je de krant ook koopt "Nee, nooit van mijn leven"... een trucje, in Nederland 

met succes toegepast door de roddelpers. "We hebben besloten om de krant aantrekkelijk te maken 

voor het publiek", vertelt een journalist die bij de krant werkzaam is. Dat moest wel, want de grootste 

geldbron van het blad, het Ministerie van Cultuur had de subsidiekraan dichtgedraaid. 

Verreweg het grootste deel van China's meer dan 6000 kranten en tijdschriften wordt uitgegeven door 

staatsondernemingen. Door slecht management en overbezetting van personeel zorgen die echter 

voor een reusachtig tekort in het jaarlijkse budget. Staatsondernemingen vormden tot voor kort het 

symbool voor China's politiek van de "ijzeren rijstkom". Het idee is dat een werknemer er een baan 

krijgt toegewezen en tot zijn dood is verzekerd van een inkomen. 

SPREEKBUIS 

Politieke pragmatici in China's regeringstop bereiden al een paar jaar plannen voor om die "ijzeren 

rijstkom kapot te breken". Er wordt meer en meer op contractbasis gewerkt, overvloedig personeel 

wordt gestimuleerd om in de privehandel te gaan, staatssubsidies worden drastisch ingeperkt en 

bedrijven worden zelf verantwoordelijk gesteld voor winst of verlies. 

Het resultaat is bij de Chinese kranten onmiddelijk zichtbaar. Het aantal advertenties neemt toe. De 

Wenhui bao, een dagblad in Shanghai, had op 25 januari haar hele voorpagina zelfs ingericht als een 

advertentie voor een airconditioner ("Het koudste hot-news voor deze zomer: de Xiling airconditioner 

helemaal  áán"). Het echte nieuws was verdrongen naar pagina 2. 

Adverenties hebben natuurlijk alleen zin als een krant ook gekocht wordt, en daartoe moet het hele 

idee achter de pers in China worden omgedraaid. Traditioneel wordt de Chinese pers als spreekbuis 

("tong en strot") voor de partij gebruikt om het volk iets mee te delen, of als vermanende vinger. Veel 

niet-politieke artikelen hebben de toon van een Postbus 51 spotje of een advertentie van de Stichting 

Ideele Reclame. Prettige leesbaarheid was nooit een hoge prioriteit. 

CULTURELE REVOLUTIE 

"Iedere week moeten we op studiesessies de krant lezen", vertelt een werknemer van een 

staatsbedrijf. Politiek die in redactionele hoofdartikelen worden gepropageerd wordt daarop 



besproken. Maar veel animo voor deze sessies bestaat niet. "Steeds moet er iemand voorlezen, de 

rest doet net of hij aantekeningen maakt of slaapt. De kranten waren ongelofelijk saai". 

Dieptepunt voor de pers in China was de Culturele Revolutie. Toen was het aantal kranten landelijk 

teruggedrongen tot onder de honderd, en dienden uitsluitend voor propaganda. Dat veranderde in 

1979 toen Deng Xiaoping zijn grootschalige hervormingspolitiek invoerde. Meer en meer bladen 

werden, zij het met staatssubsidie, gepubliceerd. De variatie in onderwerpen nam toe; van het 

Maandblad voor Postzegelverzamelaars tot Buitenlandse Legers. Censuur is alomtegenwoordig. Na 

1979 zijn de vrijheden wel uitgebreid, maar zodra er getornd werd aan de "Vier fundamentele 

beginselen" van het Chinese communisme (Leiderschap van de Communistische Partij, de Dictatuur 

van het Proletariaat, het volgen van de weg van het socialisme en het Denken van Marx, Lening en 

Mao Zedong) werd er ingegrepen. 

Er was in de afgelopen veertien jaar maar een kortstondige periode van volledige persvrijheid: 

gedurende de "lente van 1989". Dagbladen berichtten objectief over de demonstraties. Sommigen 

kwamen met speciale foto-edities van de hongerstakers. Maar het was met de persvrijheid gedaan 

toen het Volksbevrijdingsleger een eind maakte aan de demonstraties. Het leger bezette ook de 

belangsrijkste mediakantoren zoals het hoofdgebouw van China's Centrale televisie. In een golf van 

staatsterreur werden hele redacties vervangen, journalisten die zich te scherp hadden uitgesproken 

voor de democratiebeweging werden gearresteerd en de algehele berichtgeving werd weer 

dogmatisch en saai, de holle rethorische brei van Marxistische frasologie vulde opnieuw de 

voorpagina's. 

KRETOLOGIE 

Dat begint nu langzaam te veranderen. In een onverwachte publicitteitscoupe verscheen sterke man 

Deng Xiaoping vorig jaar plotseling in Zuid-China en in een aantal redevoeringen sprak hij zich uit 

voor marktprincipes. Tegelijkertijd zei hij, dat "het gebruik van holle kretologie" moest worden 

tegengegaan. De combinatie van minder subsidies en minder nadruk op prropaganda resulteerde in 

een vloed van kleurige weekendedities van allerlei kranten die over de boekenstallen golfde. 

Populairste zijn die van de Beijing qingnianbao (Jeugdkrant van Beijing), de Nanfang zhoumo 

(Zuidelijk Weekend, afkomstig uit Guangzhou) en de Zhonghua gongshang shibao (Journal of Industry 

and Commerce). 

Het aantal onderwerpen werd enorm uitgebreid. Een verhaal over de buikomvang van partijsecretaris 

(en staatspresident) Jiang Zemin en de winkel waar hij zijn broeken laat maken. Een discussiestuk of 

China nou wel of niet een vliegdekmoederschip moet aanschaffen en een dieptereportage over de 

werknemers bij de Macdonalds (die in de winkelstraat Wangfujing, de grootste ter wereld), die klagen 

over de werkomstandigheden. Verhalen over russische prostituees in de noordelijke provincie 

Heilongjiang, tips voor de zwarte markt (volgende maand zakt de dollar naar 8.95 Yuan (officiele 

koers: 5.75 Yuan), dus je kunt beter snel zijn, schreef de Zhongguo qingnianbao (Jeugdkrant van 

China), en een sensationele reportage van de oorlog tegen een drugsbende in Yuanping, provincie 

Yunnan, waar na een complete veldslag met helicopters en pantservoertuigen het leger van een 

plaatselijke drugsbaron werd opgerold. (deze actie is overigens geverifieerd door Amerika die de 

Chinese troepenbewegingen via de satelliet waarnam en meende dat er een invasie in Vietnam op 

handen was). 

NAZI-DUITSLAND 

Ook werd er plotseling veel aandacht besteed aan een nieuwe trend , rechtszaken van beroemde 

personen die zich in hun goede naam voelden aangetast. Vele beroemde Chinezen als popzanger Cui 

Jian, schrijfster Yang Mo, filmer Zang Yimou en de Amerikaans-Chinese schrijfster Zhou Li voelden 

zich door bepaalde publicaties beledigd en eisten genoegdoening. De Chinese pers stortte zich op 

veel van deze zaken, spitte het priveleven van de betrokkenen uit en explodeerde soms in gevechten 



van brievenschrijvers die partij kozen. Alles is er plotseling op gericht om een krant lezenswaardig te 

maken. 

Maar er kan bepaald niet over alles worden geschreven. Dat ondervond het tweewekelijkse blad 

Weilai yu fazhan (Toekomst en Ontwikkeling, dat wordt uitgeven door het Genootschap van 

Futorologen). Een artikel van vier pagina's riep op tot politieke hervormingen. De schrijver had zelfs 

een vergelijking getrokken tussen de huidige Chinese politiek van economische hervormingen en de 

situatie van economische groei in Nazi-duitsland na 1933. Het blad verscheen een aantal malen niet 

en kwam pas maanden later weer uit met een andere redactiebezetting. Hier waren de grenzen 

bereikt. Er wordt getornd aan de vier communistische basisprincipes, en dat wordt niet getolereerd. 

1 APRILGRAPPEN 

En zelfs iets onschuldigs als 1-aprilgrappen kunnen nog niet. Op 1 april drukte de Jeugdkrant van 

China een pagina met 1-aprilverhalen af, maar had er wel bijgeschreven dat het om pure fictie ging. 

Een verhaal ging over projectontwikkelaars die onroerend goed op de maan verkochten. De krant 

kreeg onmiddelijk een reprimande. Ze was tekort geschoten in haar opvoedende taak en moest een 

rectificatie plaatsen op de voorpagina, waarin er nogmaals op werd gewezen dat "lezers de verhalen 

echt niet moesten geloven". Het een april-nummer was overigens bij het publiek wel in goede aarde 

gevallen. 

De Chinese kranten zijn leesbaarder en interessanter geworden. Maar nog steeds mag er duidelijk 

geen kritiek worden geleverd op de regering en haar politiek; het eenpartijenstelsen en het systeem 

van de dictatuur van het proletariaat. Zij die dat wel deden door middel van ondergrondse pamfletten 

of krantjes of dazibao (muurkranten) overpeinzen hun lot in de Chinese goelag. 

© Jan van der Made 


